Többé nem tehettek úgy, mintha a kövérek utálata az ő javukat szolgálná. 

Kutatások bizonyítják, hogy a kövérek a diszkriminációtól és utálkozástól csak kövérebbek lesznek. Az emberek az utálatukat és a súly alapú diszkriminációt sokszor abba csomagolják, hogy "motiválni akarom az illetőt, hogy lefogyjon". Ezzel azonban csak az ellenkezőjét érik el.

Florida State College of Medicine pszichológusa, Angela Sutin nyilatkozta ezeket. Kutatásaikat több mint 6000 férfi és nő bevonásával készítették (50 éves vagy idősebb), a kutatás tartalmazott olyan kérdéseket, hogy hétköznapi életükben milyen gyakran élnek át különböző  típusú diszkriminációkat (a példák közt volt a kiszolgálás megtagadásától kezdve a munka megtagadásán át sok minden). Aztán azt is megkérdezték tőlük, mit gondolnak, mi volt a diszkrimináció oka (nem, kor, súly, etnikum stb.). Ezután megmérték a résztvevők súlyát és magasságát.

Négy évvel később újra megkérdezték őket a fenti témákban. Akik előzőleg túlsúlyosak voltak és ezzel kapcsolatban diszkriminatív dolgokat tapasztaltak, azoknál az elhízás több, mint kétszer annyiszor fordult elő, mint azoknál, akik ilyen diszkriminációt nem tapasztaltak előtte.

Akik pedig alapból is elhízottak voltak, azok sokkal inkább elhízottak maradtak akkor, ha a súlyukkal kapcsolatban durva megkülönböztetések érték őket.

A kutatás ugyan nem mutatja ki, hogy miért van az, hogy sokkal valószínűbb a hízás azoknál, akik kirekesztést és megaláztatást élnek át a súlyuk miatt, de ez soktényezős egyenlet. Egyéb kutatások azt mutatják ki, hogy a megnövekedő depresszió, alacsony önbecsülés nagy szerepet játszik, ahogy a megnövekedő stressz is (ami olyan hormonális változásokat okozhat, hogy éhesebbnek érzi magát tőle az ember, tehát többet eszik), és a mozgás elkerülése (ha valakit kinevetnek egy edzőteremben, miért is menne vissza oda?).

A kutató továbbá kijelenti azt is, hogy az egészség és egészséges életmódra nevelés jó dolog, de mások megszégyenítése nélkül kéne megoldani. (Nahát, milyen érdekes, hogy ez is az, amit én mondtam. Az egészség és a kövérség nem egymást kizáró dolgok, tehát mikor valaki az egészségért küzd, az nem a súly ellen küzd, hanem azért, hogy mozogjunk és együnk jól. A súlynak ehhez semmi köze. Tehát az egészségharcosok tegyék le a kardot, ha eddig csak a súly ellen küzdöttek! Rossz oldalon állnak.)

Közben egyéb kutatásokról olvasva láttam, hogy azt is kimutatták, hogy egy ember egészségét nem a súlya határozza meg leginkább, hanem a mozgási, sportolási szokásai. Tehát egy kövér ember, aki egészségesen étkezik és sokat mozog, akkor is egészséges, ha kövér, nem az a fő szempont.

Persze, ezeket a kutatásokat nem a fogyókúra-ipar által bérelték fel, annyi szent. 

Így most körülbelül a hozzászólók 80%-ának állításainak az alapjai dőltek össze. Én ezt eddig is tudtam, remélem, most már ők is értik.

Ezek után kérdezze bárki, miért is van szükség a kövérség elfogadására...

De ha már kérdezi, a kövérség elfogadása mozgalomról is kimutatták kutatások, hogy elősegíti az egészség fejlesztését, ami totális ellentéte azoknak a kijelentéseknek, mely szerint a lustaságra és az egészségtelenségre biztatna ez az út.

Az erről író bloggerek közül rengetegen éltek át megaláztatást, egymást váltotta az éhezés és a zabaroham, értéktelennek érezték magukat és elszigeteltnek mielőtt találkoztak az elfogadó közeggel.

Azután, hogy elfogadottnak érezték magukat, bátorítást kaptak az ilyen blogok segítségével, drámaian megváltoztak a szokásaik. Rengeteg ember megtalálta azt a mozgásformát, ami az egészséget biztosítja számára, amihez eddig nem érezték magukat elég magabiztosnak, hogy kipróbálják hosszútávon (pl. úszás).

A megoldás az, hogy az emberek ilyenkor a mozgást nem azért csinálják, hogy fogyjanak, hanem azért, mert egészségesek akarnak lenni és mert örömüket lelik abban a mozgásformában. De ehhez előbb komoly utat kell megtenni lelkiekben azért, hogy az ember ne arra fókuszáljon, hogy fogyni kell és a világ elvárja, hogy sportoljunk. Arra kell koncentrálni, hogy mi mit akarunk és a saját érdekünkben tesszük. Nem a fogyásért, hanem a sport öröméért és az egészségért. Ami mellett az ember még mindig maradhat kövér, de egészséges.

A kövérség elfogadását sokan sokféle erkölcsi és orvosi indokkal ítélik el. De eközben kutatások bizonyítják, hogy némely ember számára az egészség és teljes élet elérése így lehetséges.

Személyes tapasztalatom ezzel kapcsolatban az, hogy hatodik hete heti háromszor futok (vagy kétszer, ha valami miatt nem jön össze), de nem a fogyásért. Azért a legkevésbé. És a többi emberért sem.  Nem akarom senkivel elfogadtatni magam, nem mások elismeréséért csinálom. Hanem azért, mert ha reggel felkelek, és futással indul a napom, utána igazából felébredek, több energiám van, vidáman indul a nap.

De nem tartok senkit kevesebbnek azért, ha nem így csinálja, ha máshogy éri el ezt az állapotot, nincs szüksége erre stb. Nekem is komoly lelki fejlődésen kellett keresztülmennem azért, hogy ne arra gondoljak, hogy x és y szerint mennyit kéne futnom egy héten, vagy ne arra gondoljak, hogy bezzeg a jó futók ennyi és ennyi kilométert tennének meg ennyi idő alatt. Nem. Mindössze azért csinálom, hogy jól induljon a napom, felébredjek és egészséges legyek. Elárulom, mivel emellett rendesen ettem, nem fogytam egy dekát sem a hat hét alatt, sőt, inkább híztam. Mégis egészségesebbnek érzem magam, úgy érzem, hogy kialakult egy rutin, amit fontos megtartani. De ennek semmi köze nincs a súlyomhoz. A fogyókúrához sem. 

Szerintem ezt fontos elérni, és kutatások is igazolják a véleményem. 

Nem szabad törődni az arctalanok vagy akár szűklátókörű családtagok, barátok irreleváns elvárásaival. Ha teszel valamit, magadért tedd. Azért tedd, hogy jól érezd magad, hogy kitöltsd az idődet, hogy egészséges legyél. Kövéren is lehetsz sportos és egészséges. Érezd jól magad, csináld, amit szeretnél! Nem kell feszengeni, szégyenkezni akkor, ha más esetleg gyorsabb, többet bír. Ha szeretnél valamilyen mozgásformát csinálni, elkezdeni, ne tartson vissza a méreted. A lényeg az, hogy élvezd az életet és ezt próbáld sokáig. :)

Ui.: Ez a bejegyzés nem ütközik a nem sportolni bűn című bejegyzésemmel. Abban is arról írok, hogy el kell fogadni azt is, ha valaki nem akar sportolni, ha valaki tényleg nem szereti. Ilyesmi alapon senkit nem szabad megkülönböztetni, kevesebbnek tartani. 

Én magamról tudom, és azt hiszem, akkor is leírtam, hogy többnyire az elvárások és a "ezt muszáj, a fogyás miatt" szemlélet miatt nem szerettem soha sportolni. Nagyon nehéz volt ezt elfelejteni, és néha ma is megkísért. De többé nem akarok az áldozata lenni. Mindenki elmehet a francba, ha sportolok, magamért teszem, ha nem sportolok, akkor sem érek kevesebbet és akkor is ugyanúgy el kell fogadni, mint létező emberi lényt. :)

(Források: 

http://www.npr.org/blogs/health/2013/07/26/205766456/hating-on-fat-people-just-makes-them-fatter

http://re-cover-ed.tumblr.com/post/28601708840/study-finds-fat-acceptance-blogs-can-improve-health)

A bejegyzés trackback címe:

https://embracethefat.blog.hu/api/trackback/id/tr365497558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 07:31:17

Nagyon elegáns dolog úgy disputát nyerni, hogy az ellenoldalt moderálod és kitiltod.

fat.acceptance 2013.09.06. 07:37:46

@Jóravaló fiatalember: Miután hatvanszor elmagyaráztam valamit normális hangnemben, majd elfogyott a türelmem, és mindenki már csak azzal jött, hogy milyen szemét vagyok... igen, szerintem baromi jogos volt kitiltanom. És kinyomlak téged megint, ha kell. Egyébként a suzy lánykát csak egy hétre tiltottam, nyugodtan visszajöhet majd fröcsögni....

fat.acceptance 2013.09.06. 07:38:22

@Jóravaló fiatalember: Ja és látom, releváns hozzászólni valód van a témához. Megint. Mint mindig.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 07:45:39

@fat.acceptance: Volna releváns hozzáfűznivalóm, de feltehetőleg ugyanúgy eltűnne, mint a neked nem tetsző többi.
Nem célom a továbbiakban rámutatni az érvelésedben szembeötlő faramuciságokra, csak kíváncsi voltam, hogy örökre ki lettem-e tiltva.
Innentől az egyetértő tömegeké a terep.

fat.acceptance 2013.09.06. 08:07:11

@Jóravaló fiatalember: Örülök, hogy előre tudod már, hogy amit gondolsz, hülyeség. :) Na jó, de azért tényleg érdekes lenne, hogy ezekben a kutatási eredményekkel alátámasztott teljesen logikus kinyilatkoztatásokban mit tudsz hibát találni... Akiknek eddig mutattam, többnyire nem lepődtek meg azon, hogy ezeket már kutatásokkal is igazolják.

fat.acceptance 2013.09.06. 08:07:50

@Jóravaló fiatalember: Ugyanis értelmes ember ezeket kutatások nélkül is tudja. De értelmessé lehet válni úgy is, hogy ha bizonyítják, akkor elfogadja az ember. De aki még így sem...

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 08:23:06

@fat.acceptance: A neten mindenre és mindennek az ellenkezőjére is találhatsz támasztékot. Egyéni beállítódás kérdése, hogy mit fogadsz el igaznak, pláne olyan esetekben, amiket csak hosszú évek alatt tudnál empirikusan vizsgálni. (Itt most arra utalok, hogy huszonévesen még nem feltétlenül alakulnak ki azok az ízületi kopások, gyulladások, amik 50 felett már igencsak megnehezítik majd a mindennapi mozgást.)
Ezért tartom elhibázottnak ezt a "kövérnek lenni jó" propagandát, mert azt sugallja, hogy a helyzet elfogadásával a problémánkat meg is oldottuk, holott csak építünk egy alternatív univerzumot magunk köré, ahol nem vagyunk felelősek a tetteinkért vagy azok hiányáért.

fat.acceptance 2013.09.06. 08:27:26

@Jóravaló fiatalember: Nem arról szól, hogy kövérnek lenni jó. Arról szól, hogy bármilyen is az ember, megérdemli, hogy ugyanúgy kezeljék, mint a másik embert. Az, hogy minek lenni jó: egyén kérdése. Mindenki eldöntheti maga. Ismerek olyat, akinek jó a 200 kiló, ismerek olyat, akinek a 60 se jó. Ez teljesen személyfüggő. Az elfogadás nem azt jelenti, hogy legyél ilyen vagy olyan. Hanem azt jelenti, hogy legyél bármilyen is, értékes vagy, mint ember. És sokak ezt a kövérségük miatt nem kapják meg, és a fat acceptance movement ezen embereknek akarja ezt nyújtani. Mert ha ez nincs meg, akkor az ember élete szétesik. Erre nem a fogyás a megoldás, mert azzal csak legitimáljuk az utálkozókat.
A felelősséget pedig nem nagyon hárítja senki, nem sok olyat láttam, hogy valaki azt mondja, ő aztán egyáltalán nem felelős a kövérségéért. Én sem mondtam soha ilyet... szóval minden amit mondasz, hülyeség. Mert ad1: nem erről szól a dolog, amit te mondasz, sőt, semmi köze hozzá! ad2: senki, vagyis a többség nem hárítja magáról a felelősséget.

Szóval... Próbáld újragondolni ezen tények ismeretével.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 08:42:25

@fat.acceptance: Ha nem söpörnéd le olvasás és gondolkodás nélkül az általam írottakat, akkor rájöhettél volna, hogy hasonlóképp gondolom én is, ti.: a személyes boldogság csak közvetve és feltételesen áll korrelációban az egyén testtömegével.
Ha valakit a túlsúlya nem zavar, azt vagy nem éri vagy nem érdekli az esetleges diszkrimináció.
Ha valakit igenis zavar a súlya, az vagy tesz ellene vagy más módon védekezik a frusztráció ellen. Például az elutasító társadalmat okolja, mentségeket keres és még sorolhatnám. A kognitív disszonancia egy olyan kellemetlen feszültség, amit az elme igyekszik valamilyen módon feloldani, akár önbecsapással is.

fat.acceptance 2013.09.06. 08:49:30

@Jóravaló fiatalember: Van, akit nem a súlya zavar, hanem az arra adott reakciók. Pl. engem. Mint írtam régebben is, semmi bajom nem volt addig, amíg nem kezdtek el baszogatni vele. Az nem igaz, hogy akit nem zavar a súlya, azt nem baszogatják.. Érdekes mód engem sem zavart mégis diszkrimináltak. Tudod, ilyenek a kegyetlen kis tinik, mindig találnak valamit. A diszkrimináció pedig akkor is gáz, ha nem én szenvedem el. A diszkrimináció minden formája olyan, ami ellen harcolni kell. Akkor is, ha nem én vagyok a célpont, mert mondjuk heteró vagyok és fehér. Attól még nem kell ignorálni, hogy nem engem érint elsősorban. Szóval ez is egy rossz gondolatmenet.
Persze, akit nem zavar a melegsége, azt sem éri diszkrimináció, ugye? EZ hülyeség. A diszkrimináció létezik, tönkreteszi emberek életét... és akkor is harcolni kell ellene, ha nem az én életemet lehetetleníti el.

fat.acceptance 2013.09.06. 09:02:25

@Jóravaló fiatalember: Ja és létezik az egész dolognak a lelki oldala is. Az, hogy az embereket milyen stressznek és megaláztatásnak teszik ki az ilyen erőlködő és intoleráns kijelentések, az olyan emberek, akik nem törődnek a másik lelkével és körülményeivel, csak nyomatják a dolgaikat. Amivel még nagyobb lelki gödörbe taszítanak embereket... ahonnan elfogadás és valódi bátorítás nélkül NINCS kiút. Ezért a nagy túlsúly ellen harcoló kommentezők igazából tényleg rosszat tesznek másoknak, pont az ellenkezőjét érik el annak, amit akarnak. Mert nem jut eszükbe az egésznek a lelki vonulata. Az, hogy egy dagadt ember hatezer másiktól megkapta már, hogy hát így kell mozogni és így kell enni és akkor majd teljes lesz az életed. Ezért többnyire olyan állapotban vannak, ahol úgy utálják magukat, hogy egy-egy ilyen újabb "ezt csináld, azt csináld, akkor majd jó leszel" hozzászólás csak ront a dolgon, és tovább taszítja őket a mélybe. És aki ezt nem fogja fel és továbbra is nyomatja az ilyen ignoráns hülyeségeket, az már rosszindulatú.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 09:02:37

@fat.acceptance: Sokadszor nyelem vissza az epés választ; mondd, van rá mód, hogy ne nyilvánítsd minden hozzászólásodban hülyeségnek a meggyőződésemet? Ha megfigyeled, én igyekszem tiszteletben tartani a tiédet, még ha vitatom is.

A diszkrimináció egyidős az emberiséggel. Egyszerűsítünk, skatulyázunk, mert a világ annyira sokszínű, és könnyebb egy normális-nem normális kategóriákra redukált világban kiigazodni.
Egyetértünk abban, hogy a megkülönböztetés ellen tenni kell, legfeljebb a megváltást jelentő módszerekben nem. A "harc", az erőszakolt PC csak ellenállást és ellenérzést generál. Az elfogadást kikényszeríteni nem lehet.

fat.acceptance 2013.09.06. 09:36:06

@Jóravaló fiatalember: pont emiatt az egyszerusites miatt hulyeseg. az eloitelet, a normalis-nem normalis beskatulyazasa az ostobak modszere. erdekes, en nem skatulyazom be kinezet vagy orientacio alapjan az embereket, nincs szuksegem az eloiteletekre ahhoz, hogy eligazodjak a vilagban es felfogjak valamit. kulonben is, a skatulya, egyszerusites pont hogy kizarja a megertest!! az emberek sokfelek, a megerteshez a skatulyakat le kell vetni, enm batoritani. az elfogadast nem eroltetem, edukaciot probalok nyujtani sokszinusegbol. amiket leirok, magyarul nem nagyon megtalalhato sehol. szelesiteni kell az emberek latokoret, mert a tulzott egyszerusitesbol, tudas hianyabol fakad a diszkriminacio, utalat. erzekenyiteni kell az embereket, empatiat elerni. fontos a jolethez, ahol empatikus, elfogado a kozeg, ottbaz egyen is boldogabb. errol valo beszed, iras pedig nem eroltetest jelent...ezzel azt sugallod, hogy ez rossz dolog...pedig mennyi mindenen segitene nemi empatia es megertes, nyitottsag.

fat.acceptance 2013.09.06. 09:38:16

nem ertem azt se, hogy ha nem a problemaval.kapcsolatos tanitas, erzekenyites, hatterrol valo beszed.... akkor mi lenne a megoldas? csendben elbujni? nem ettol jut elorebb a vilag. a kozfelfogas valtozik, az emberek valtoztatjak, akar egyenek is. regen a negeraktivistakat is ugy kirohogtek mint engem, maa meg jogaik vannak es azokat itelik el, akik ezzel szembe mennek. letezik ez.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 10:14:50

@fat.acceptance: Hülyeség vagy nem hülyeség, létezett, létezik és létezni fog előítéletesség. Az ember a megjelenésével is kommunikál, egyfajta non-verbális úton, a másik fél pedig a pillanat törtrésze alatt hoz ítéletet arról, hogy ez az üzenet neki szimpatikus avagy nem. Ez az első benyomás persze később alakul a tapasztalat, elsősorban a további interakciók függvényében.
Meggyőződésem, hogy a - bárminemű - kisebbségek társadalmi elfogadottsága nagyban függ az adott csoport meggyőzési-kommunikációs stratégiájától.
A sértett hadakozás, a polgárpukkasztás, a pozitív diszkrimináció mind-mind önellenható.

Node a blog témáján nagyon túlmutatna, ha erre mennénk tovább. A tapasztalt személyes ellenérzéseken túl mutat ma valami a kövérek súlyos diszkriminációjára? Több a túlsúlyos munkanélküli, mint a sovány? Ma Magyarországon objektíve több hátrányt szenved egy dagi, mint egy szemüveges? Nem lehetséges az, hogy csupán mentség, ha a kövérségemre fogom, hogy nem vettek fel egy céghez?

fat.acceptance 2013.09.06. 10:32:45

@Jóravaló fiatalember: nem a munkanelkuliseg az egyetlen faktor. a szemely jolete fugg ettol. ehhez mindenkinek joga van. nem biztos, hogy nem veszik fel. az sem, hogy nem leptetik elo. mindenki mas szintu diszkriminaciot el at, mas kirekesztesekkel talalkozik. egyik sem jo. akarmilyen pici, az ellen harcolni kell. nem a munkahely az egyetlen, kimutatasok persze gondolom nincsenek errol... ki vallana be? de alapvetoen rengeteg diszkriminacio eri a tulsulyosakat, ha csak verbalis sertegetes ami depressziohoz vezet, az is eleg gaz es megszuntetendo. es az eloiteletek is. attol hogy vannak, meg nem kell elfogadottnak, helyesnek tartani, mikor masok.lelket tonkreteszi..... a rossz gyozelmehez neha.eleg az is, ha a jok nem csinalnak semmit.....

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 10:46:13

@fat.acceptance: Mindenki találkozik elutasítással vagy csak bántó, akár igaztalan véleménnyel. Ez a szocializáció része. Van, aki szerint túlságosan elálló füleim vannak, mások szerint béna a kabátom ésatöbbi. Innen nem egyenes az út a bezárkózásig és a depresszióig. Mindig lesznek emberek, akik nem úgy viszonyulnak hozzám, ahogyan én magamhoz. A kiegyensúlyozottsághoz nem kell divatcikkeket keresnem a 2013-as kabáttrendekről vagy bebizonyítanom, hogy az elálló fülek mennyivel hatékonyabbak, mint a fejhez simulók.
A fülem olyan, amilyen, nem tehetek róla. Új kabátot viszont tudok venni, amennyiben zavar, ha böllérpufajkában nem engednek be az Operabálra.

fat.acceptance 2013.09.06. 15:44:44

@Jóravaló fiatalember: attol meg, hogy letezik, nem jo dolog. elallo ful miatt pedig valoszinuleg maximum egy arcfotozasra nem jutna be az ember. a koverek ennel sokkal tobb diszkriminaciot szenvednek el, amely egyik sem olyan szintu, mint a te peldad. es csak azert, mert a tarsadalom resze az eloitelet, nem kell elfogadni, sot. egyaltalan nem jo dolgok ezek, tenni kell ellenuk, mert sokakat tonkretesz. a te peldaid nem ilyenek. egy-ket beszolas meg nem okoz depressziot, nyilvan... melyebb a problema ennel. sokkal komolyabb. olyan, amivel foglalkozni kell. az intoleranciat, diszkriminaciot nem lehet legitimalni azzal a felkialtassal, hogy de hat miota letezik! ja, es? attol meg jo es maradjon szepen igy?

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 16:01:17

@fat.acceptance: Nincs legitimálva. Minden fejlett társadalomban jogszabályi szinten tiltják a hátrányos megkülönböztetést. Multivállalatok esetében az etikai kézikönyvekben is.
Azonban mindenkinek más az ingerküszöbe és mindenkinek más eshet rosszul. Régi vita ez a szólás- és véleményszabadságot hirdetők és az egyén méltóságát előtérbe helyezők közt.
Én szívesebben élek egy olyan világban, ahol kimondhatom, amit gondolok, cserébe elfogadom, hogy másnak is van ilyen joga. Alkalmazkodás és tolerancia ez is.

fat.acceptance 2013.09.06. 16:09:22

@Jóravaló fiatalember: amerikaban mar de. es bocs, rossz szohasznalat. tarsadalmilag elfogadott utalni es diszkriminalni a kovereket, lelkileg ellehetetleniteni oket stb. attol, hogy nem jogi meg itt a diszkriminacio, nem jelenti azt, hogy jo. kimondhatja barki, amit gondol, de akkor viselje el, hogy egy bunko pocsnek tartjak. :) egyebkent pedig nem ertem, miert olyan fontos masokat degradalo megjegyzesekert harcolni. miert olyan fontos neked, hogy masokra rosszat mondhass? miert jo masokra gazakat mondani, elitelni oket, szar hangulatot szerezni nekik? ez megeri, ezert kuzdeni kell? hat.... akkor mar inkabb masok lelki boldogsagaert kuzdok, koszi :D en olyan vilagot szeretnek, ahol nem ernek valakit atrocitasok azert, mert kover vagy sarga vagy meleg vagy akarmi ilyesmi.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 16:21:17

@fat.acceptance: Voltaire, a felvilágosodás egyik nagy alakja mondta:

"Egyetlen szavával sem értek egyet, de mindhalálig védem a jogát ahhoz, hogy elmondhassa."

Szerinted akkor mi a megoldás? Tabuépítgetés? Nyakatekert műszavak alkotása, ha az ember nevén akar nevezni dolgokat? Szerintem ez a ló túlsó oldala.

fat.acceptance 2013.09.06. 16:27:58

@Jóravaló fiatalember: Szerintem az lenne a megoldás, hogy mindenki hagyja békén a másikat. :) Az egyik ember kövérsége, melegsége, stbsége nincs hatással egy másik ember életére. Épp ezért ilyen emberi megítélés szempontjából jelentéktelen dolgok alapján ne diszkrimináljunk és ítéljünk el másokat. Az lenne a megoldás, ha az emberek normálisak lennének egymással és nem negatívan közelednének mindenféle emberhez az előítéleteik miatt. Miért szükséges másokat szavakkal bántani? Annyira nehéz lenne ezt a szokást elhagyni? Annyira jó, védeni való? Örüljünk neki? A megoldás az lenne, hogy ha valami nem tetszik, attól még nem megyek oda és alázom porig. Ha nem tetszik másnak a haja, nem megyek oda és mondom azt, hogy te figyu, ronda a hajad, és mivel így hordod, tudom, hogy te ilyen és ilyen ember vagy, ezért tudom, hogy szar ember vagy. Nem csinálok ilyet semmilyen külső jegy alapján. Másnak se kéne, mert ennek kéne legyen az alapnak. Élni és élni hagyni. A nyakatekert műszavak alatt nem értem, mire célzol.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 16:38:44

@fat.acceptance: Hányan mennek oda az emberhez manapság az utcán, hogy elmondják a véleményüket a hajviseletről vagy az egészséges testsúlyról? Szerintem ez nem igazán jellemző.
Szép, amit fent leírtál, de nem árultad el, hogy mégis mivel vennél rá egy spicces segédmunkást, hogy ne füttyögjön vagy röhögjön a járókelőkön.

A nyakatekert műszavak alatt az olyanokat értettem, mint "testsúlyát illetően kihívásokkal küszködő személy". Vagy a fekete helyett az "african-american".

fat.acceptance 2013.09.06. 16:42:02

@Jóravaló fiatalember: Elég sokan. Velem is megtörtént már párszor. Attól, hogy te nem tudsz valamiről, az nem jelenti azt, hogy nem is történik meg... és durvább dolgok is. Autóból tojással megdobálás, fizikai bántalmazás. Van itt sok minden. De vannak olyanok is, amik nem idegenektől származnak és sokkal roncsolóbbak.

És tőlem ilyesmit nem láttál. A kövér az csak egy jelző, leírja a külső éppen meglévő állapotát. Szar, hogy negatív töltet került hozzá, de a folyamatos használatával igyekszem ezt kiiktatni. A kövér nem negatív szó, ugyanúgy leírás, mint a hajra az, hogy szőke. Nem kéne tehát senkinek bántásból írnia másra nézve, hisz nem negatív. Az afroamerikai pedig nem hinném, hogy túl bonyolult, vagy olyan hosszú, mint az előbbi példád.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 16:47:48

@fat.acceptance: Nem azt mondom, hogy nem történhet ilyen, csak azt, hogy nem jellemző.
Viszont kikerülted a választ. Írjon föl a rendőr, ha megbántok valakit?

fat.acceptance 2013.09.06. 16:57:49

@Jóravaló fiatalember: Pedig de, jellemző. De nem kell kiragadni mindig egy-egy problémát. Rengeteg formája van a diszkriminációnak és a lelki ellehetetlenítésnek. Ez nem arról szól, hogy valakihez minden nap odamennek az utcán vagy minden nap elutasítják, ha munkára jelentkezik. Családi fotóra nem engedik fel, boltban nem engedik vásárolni, azt mondják, hogy maradjon az őt megverő férjjel, mert dagadtan nem kell senkinek, azt mondják, erről is ő tehet, a doktor mindenféle vizsgálat nélkül bármilyen problémára azt javasolja, hogy fogyjon le az illető, nem vizsgálja meg igazából... és még sorolhatnék rengeteg esetet.

Nem, ne írjon fel a rendőr, ha megbántasz valakit. Nem rendőri szabályozásról beszélek. Hol mondtam én ilyet? Viszont ha valakit munkahelyen diszkriminálnak emiatt, tudhatóan, azért igenis fizessen meg. Mint minden más diszkrimináció miatt. Miért kéne rendőri szabályozás ahhoz, hogy normálisan viselkedjenek egymással az emberek? Nem beszéltem ilyenről sehol.
Egyszerűen... alapnak kéne lennie annak, hogy ne bántsunk másokat. TE ezt kerülöd ki folyton. Miért jó másokat bántani? Miért fontos másoknak beszólni? Miért fontos, hogy egy vagy több réteget ellehetetlenítsünk és démonizáljunk? Miért kéne megtartani a kövérekkel szembeni diszkriminációt? NEM TESZ SENKINEK semmi jót ez a dolog. Senkinek.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 17:15:12

@fat.acceptance: Pont az emberek sokfélesége okozza azt, hogy egyesek megdobálnak tojással, mások közömbösek, megint mások meg valamiféle nemesnek gondolt elhivatottságból en bloc elítélik a többségi társadalmat az úgymond kirekesztő mivolta miatt. Naivitás azt gondolni, hogy az oroszlán és a bárányka békében fog egymás mellett heverészni a selymes pázsiton valaha is.
Életében már mindenkit bántottak, mondtak rá csúnyát, ezt fel kell tudni dolgozni. De hogy démonizált a kövérség? Lehetetlen kövéren érvényesülni? Ez egyszerűen nem igaz.

fat.acceptance 2013.09.06. 17:24:52

@Jóravaló fiatalember: Hát, nézz meg pár női magazint, nézd meg a netet, nézd meg a filmeket és sorozatokat. És azt, hogy milyen színben tüntetik fel a kövéreket. Sok sikert a szemed felnyitásához! Attól még, hogy te egy búra alatt élsz, és nem tapasztalod ezeket... attól még léteznek. Mások átélik, másoknak ez a valóság. Tök mindegy, hogy te nem éled át, attól még másoknak tönkreteszi az életét, és ezért küzdeni kell az ilyenek ellen.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 17:36:54

@fat.acceptance: Minden kornak és kultúrának megvannak az ideáljai. Egy eszményi képhez mérve mindannyian tökéletlenek vagyunk. A kérdés az, hogy ez mennyire központi kérdés az életünkben és amennyiben az, akkor miért az.

fat.acceptance 2013.09.06. 17:40:17

@Jóravaló fiatalember: Ha a külső tényezők már nem engedik, hogy az egyén képes legyen élni az életét, akkor az már az a szint, amikor tenni kell a negatív külső tényezők ellen. Rengeteg embernek ellehetetleníti az életét az ilyesfajta diszkrimináció, és amíg ez elfogadott, küzdeni kell ellene.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 17:48:22

@fat.acceptance: 2009-ben volt egy lakossági állapotfelmérés, aminek részeként megállapították, hogy a magyar népesség többsége túlsúlyos vagy elhízott.
www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/jel/jel310021.pdf
A gondolatmeneted alapján az ő életük a súlyproblémájukból fakadóan ellehetetlenült?

kiraaaaa 2013.09.06. 17:50:09

HA mindenki békén hagyja a másikat, azzal meg az lenne a baj (bajod),hogy jaj de undi, közömbös a világ.

fat.acceptance 2013.09.06. 17:52:35

@Jóravaló fiatalember: Mégis hol állítottam ilyet? Azt mondtam, hogy sok emberrel történik diszkrimináció. Ki hogy kezeli, kivel szemben milyen mértékű, ettől is függ... többnyire a fiatal nőknek nehéz a dolog, a férfiaknál elfogadottabb a kövérség, idős korban meg szintén elfogadottabb. Nem állítom, hogy mindenki élete ellehetetlenül. De őszintén? Ha csak két ember lenne, akik tönkremennek a diszkrimináció miatt, akkor is ellenezném. És nem a súly a probléma (ez is negatív megkülönböztetés, ugye, súlyprobléma... miért lenne az? a súly az súly, és ennyi, nem több), hanem az, ahogy kezelik a kövéreket, amilyen tulajdonságokat tulajdonítanak nekik, amik nem feltétlen igazak. Nem tudom, mit is akarsz bizonyítani, de folyton durván kiforgatod a szavaimat, légyszíves, ezt hagyd abba. Nem írtam olyat sem, hogy rendőr kéne akkor, ha valaki megbánt valakit, ahogy azt sem, hogy mindenkinek szar az élete, amiért kövér (főleg, hogy inkább az erre adott reakció miatt szar, nem maga a kövérség miatt). Szóval... olyan szavakat és kijelentéseket adsz a számba, amiket nem mondtam. Hagyd abba, kérlek.

fat.acceptance 2013.09.06. 17:54:19

@kiraaaaa: Hát, a világ közömbössége sokszor azért baj, mert mások problémája felé is nyitottnak kell lenni. A békén hagyás nem azt jelenti, hogy leszarom, ha a másiknak baja van. Hanem azt, hogy ha már baja van, akkor nem tetézem az életének nyomorát. Azt, hogy nem rontok rajta. Ha már valaki segíteni nem akar, rontani se akarjon. Bizonyos szinten gond az ignorálás, de komolyan, ha valaki segíteni nem akar, legalább ártani ne ártson. Ez a minimum.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 18:05:38

@fat.acceptance: Néha nehéz pontosan fogalmaznom, mert időnként általános, társadalmi problémaként utalsz a kövérség démonizálására, máskor meg egyéni szintre szűkíted.
De abba is hagyom, mert körbe-körbe járkálunk.

fat.acceptance 2013.09.06. 18:07:23

@Jóravaló fiatalember: A kövérség általános társadalmi démonizálása az egyén problémája is. Pont ezért probléma. Az, hogy valakiket társadalmilag általános szinten kikiáltanak rossznak, az nyilvánvalóan egyéneket fog érinteni, akik az adott csoportba tartoznak. Így az általános társadalmi probléma az egyén problémája is.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 18:21:07

@fat.acceptance: A társadalmi szabályozók (jogszabályok) mind tiltják a hátrányos megkülönböztetést. Az írott és íratlan, általános etikai iránymutatások mind mind kiállnak a kisebbségek jogai mellett.

Az, hogy a médiában a jelenkori közízlésnek megfelelően vékony, sportos nőket mutogatnak többségében, az nem diszkrimináció, hanem üzleti megfontolás.

Az, ha az ember nem tud mit kezdeni a kellemetlen, bántó behatásokkal, az viszont egyéni, pszichológiai és szocializációs nehézség. Erre nem az az adekvát válasz, hogy leváltom a népet, hanem az, hogy kellő ön- és társadalomismerettel felvérteződve igyekszem a külvilággal való viszonyomat megnyugtatóan rendezni. Magamban.

fat.acceptance 2013.09.06. 18:28:05

@Jóravaló fiatalember: Attól, hogy a jogszabályok tiltják a diszkriminációt, a társadalom nem elfogadó. A diszkrimináció nem csak olyan módokban ütközik ki, amelyeket jogszabályok szabályoznak, nem csak olyan bűnök vannak, amikért konkrét büntetéseket lehet kiszabni.

A társadalmi megbélyegzése a kövéreknek elfogadott. Hogy nincs reprezentatív minta, az sok emberben zavart okozhat.

Próbálod bagatellizálni a problémát, mert nem ismered eléggé. Ez nem megoldás. Ha te ezeket nem tartod problémának, az a te dolgod. De ha más foglalkozna vele és meg akarná oldani, az meg az ő dolga, és hagyhatnád, hogy más tegye a dolgát.

Attól, hogy te bagatellizálni próbálod, attól még ez súlyos probléma. Társadalmi szinten is. Nem csak arról van szó, hogy a vékonyakat jelenítik meg. Arról is, amit a kövérekre mondanak. Élő céltáblák, minden csapból az folyik, hogy csak ilyen ne legyél, az ilyen nagyon rossz, ez a legrosszabb, nem vagy senki, nem lehet teljes így az életed, lusta vagy és semmirekellő, akaratgyenge stb. Egy testkép idealizálása más testtel rendelkezők önképét nagyon is valóságos szinten rombolja, ami depresszióhoz is vezethet és más egészségügyi problémákhoz. Nem lehet és nem szabad elbagatellizálni az ilyen problémákat.
Nem az egy testtípus megjelenítése csak a probléma, hanem mások megszégyenítése külső alapján, ami ha kövérekről van szó, akkor nagyon is elfogadott. Nem kéne annak lennie. (Ne jogszabályokról hadoválj, jelenleg ezeknek sok értelme nincs, nem a jogokról van szó ugyanis.)
Más testű embereket megszégyeníteni rossz dolog, és igenis hatással lehet az illetők életére. (Ha van is kövér karakter egy filmben, sorozatban, többnyire ő a lúzer és a senki. Ez elég rossz példát mutat, azt reprezentálja másoknak és azt fogadtatja el, hogy aki kövér, az rossz.)

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 18:52:52

@fat.acceptance: A kövér-sztereotípiák jelentős része jókedélyű, pozitív, az életet élvező emberekként láttatja a korpulens szereplőket, de persze ez is olyan általánosítás csak, mint a tiéd.
Igazad van, a kövérséggel kapcsolatban nincsenek személyes élményeim, viszont az ideáltól én is eltérek. Ismerem magam, a kvalitásaimat és el tudom fogadni magamat és a világot, bármilyen tökéletlenek is vagyunk. Hitem szerint az ember boldogsága fejben dől el, a külső behatások csak annyira mérvadóak, amennyire taksálom őket.
Ha egy "klubnak" a tagja szeretnék lenni, akkor alkalmazkodom a játékszabályokhoz, teszek érte, hogy beilleszkedjem. Ha nem akarok a tagja lenni, akkor nem frusztrál, hogy nem vennének fel.

fat.acceptance 2013.09.06. 18:58:07

@Jóravaló fiatalember: Ez nem így van, rengeteg helyen negatívan tüntetik fel őket. Különben nem lenne ez a sok diszkrimináció...

Nem minden és mindenkinél dől el fejben. Vannak olyan mértékű behatások, amikhez nem elég az, hogy na, akkor leszarom őket. Ezt te a saját pozíciódból nem ítélheted meg, és nem ítélhetsz el mást azért, mert neki esetleg nem megy, mert mondjuk sokkal több negatív dolgot szenvedett el az életében.

Az pedig, hogy valakit a valós értékei alapján ítéljenek meg, és ne sztereotípiák alapján, valamint ne a külseje miatt döntsenek róla... ezért igenis küzdeni kell, ha nincs meg. A rendes emberek klubjába nem az adott időben idealizált külsőnek kéne a megfelelő útnak lennie, márpedig manapság ez azt jelenti, hogy ó, ha diszkriminálnak, fogyj le. Én erre azt mondom, hogy aki kirekeszt, az ne rekesszen ki mást olyasmi alapján, ami alapján nem kéne.

Szóval, sem ez a blog sem másik nem akar semmi rosszat. Nem kell aggódni.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 19:21:14

@fat.acceptance: Oké, ugorjunk.

Korábban azt írtad, hogy jelentős fogyás után sem lettél boldogabb, tehát a súlyodnak nem volt jelentősége.
A kövérséged, mint egyetlen, kiemelt tulajdonság elfogadása mennyiben visz közelebb a jó közérzethez?

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 19:38:10

@Jóravaló fiatalember: Úgy értem, lefogyva a súlyod miatt már nem ért diszkrimináció, nem a társadalom elutasító mivolta okozta a depressziódat. Most mégis, mintha a külvilág lenne felelőssé téve.

fat.acceptance 2013.09.06. 20:14:21

@Jóravaló fiatalember: Sokban. :)
Aki kövér volt és emiatt kirekesztés és bántalmazás érte, az akkor is érzékenyen tekint majd a kövérellenességre, ha lefogyott. (Legalábbis többnyire, de nyilván ez is személyfüggő.) Szóval de, továbbra is nagyban hozzájárult a társadalom elutasító, előítéletes, kövérellenes hozzáállása. Többek közt emiatt diliztem be (szófordulat) attól, hogy az utolsó 5-10 kiló nem nagyon megy le, mikor elfogadhattam volna azt, ami volt.
Ha elfogadom, hogy kövéren is értékes vagyok, az az összes ebből (társadalmi elutasítás) fakadó problémát megoldja. Viszont az lehet, hogy én erre tartok, de ha ide is jutok, akkor sem fog hidegen hagyni a téma. Ugyanis az embert jó, ha nem csak a saját maga problémája érdekli, hanem másokért is képes küzdeni. Ha valami csoda folytán 50 kiló lennék, akkor is ugyanígy küzdenék az egyenlőtlenség és kirekesztés ellen. Ahogy küzdök heteróként az LMBT emberek elfogadásáért, hófehérként az etnikumok elfogadásáért, ateistaként a kisebb, elnyomott vallások létjogosultságáért. Azért, mert engem nem érint, attól még zavarnak az egyenlőtlenségek, a diszkrimináció minden formája. Egyik sem igazságos, megszüntetendők.

Jóravaló fiatalember · http://baldgirls.blog.hu 2013.09.06. 20:25:40

@fat.acceptance: Számomra kicsit összemosódik, hogy elfogadni vagy elfogadtatni szeretnéd-e magadat. Az első létszükséglet, míg a második sosem történhet meg maradéktalanul, egyszerűen azért, mert mindig lesz, akinek nem felelsz meg.
Az egyéb kisebbségek jogaiért kiállni tiszteletre méltó és fontos, de sokkalta kifinomultabb eszközökkel lehetne - és csak hosszú távon - célravezető, mint amikkel a jelenlegi érdekvédők kísérleteznek.

fat.acceptance 2013.09.06. 20:31:10

@Jóravaló fiatalember: Az elsőt szeretném. Az utóbbi nem érdekel. De másoknak is szeretném ezt meghozni, épp ezért akkor sem állok le, ha nekem már bejött. Amíg bárkinek is lelki problémákat okoz ez a világ, én kiállok és felszólalok.

kiraaaaa 2013.09.08. 16:45:36

Az nem lehet,hogy alapjában véve a személyiségeddel van a baj?
Én is voltam kövér, de sosem tapasztaltam kirekesztő beszólásokat. Lehet azért, mert nem acsarkodtam a világra?

Mondjuk, amikor meg nagyon sovány voltam, akkor viszont a fél világ bántott.
Mondjuk én nem foglalkoztam velük, joguk volt hozzá(saját véleményük), engem meg hidegen hagyott.

Ahogy én látom, olvasgatom az írásaidat,valóban jobb lenne eldöntened, hogy mi célod?S egyetértek jóravalóval.

fat.acceptance 2013.09.08. 21:20:56

@kiraaaaa: tisztaban vagyok a celjaimmal. rendben, ertelek. es hat... nem mindenki tapasztalja ugyanazt,mivel mas kozegben elunk. engem olyanok bantottak ot even at, akik rogton ugy kezdtek, hogy nem is ismertek. egy szot nem hallottak tolem, mar kipeceztek. nem is volt egyebkent konfliktusom senkivel, ezeket az embereket nem ismertem. ahogy a kesobbieket sem.tobbnyire ismeretlenek peceznek ki. ugyhogy errol ennyit....azert mert valami veled tortent,nem biztos,hogy massal is az tortent. egyebkent itt meg a banto.emberekkel is.boven sokaig normalis vagyok, ha felhuznak, onnantol a stilusommal visszaszolni nevetseges. marciellino kommentjet vedd iranyadonak.

kiraaaaa 2013.09.09. 05:45:53

@fat.acceptance: (irányomba ez az első nem kaffogó visszaszólásod, végre azt érzem elolvastad és értetted, amit írtam, köszi)

Nézd,a hogy én látom, néha a beszólogatásnak is van alapja.
Tegnap majdnem letaroltam bicajozás közben egy igen kövér párt, (ők mentek a biciklis úton, én csengettem, végül már csikorgó fékkel közeledtem, mert oly lassan reagáltak. Komolyan veszélyeztették az én és saját testi épségüket, s ezt szóvá is tettem.
Nem, nem dagiztam le őket, nem utaltam az ételmennyiségre..stb., csak hogy csináljanak magukkal valamit, mert ez így halálos, ez a reakció idő. S mindketten tőlem 20 évvel fialtabbak voltak, szóval én ezt borzalmasnak találom.

"marciellino kommentjet vedd iranyadonak." ezt meg nem tenném, mert ő túlságosan egyetért veled, nem vagyunk egy véleményem, hogy egy barátnak feltétlenül ennyire zsíroznia kéne a te véleményed.

fat.acceptance 2013.09.09. 06:05:26

@kiraaaaa: Egyébként ez más miatt is lehet. Tipikus esete a halláskárosodásnak. Nálam úgy fedezték fel 4-5 évesen, hogy kapcsolgattam a villanyt, rám szóltak, és egyszer csak nagyon megijedtem és elsírtam magam. Azért, mert én már csak azt hallottam, mikor üvöltve szóltak rám, a sima szólásokat nem, és így megijesztettek. Szóval szerintem inkább ez lehetett a probléma... én se hallom soha, ha mögöttem jönnek, úgy kell elrántani mindenhonnan. Szemből nyilván tudok időben reagálni, de ha mögöttem jönnek, csak akkor hallom meg, ha mögöttem van szorosan.

Arra utaltam, hogy mivel láthattad te is... elég hosszan és normális hangnemben magyaráztam el noisy suzynak, hogy mi a gond a bejegyzésével. Ezek után folyamatosan még kötözködtek, egyre gázabbakat mondtak, majd miután felhúztak, elkezdtek azzal jönni, hogy jaj milyen szemét vagyok velük, szegények, milyen sértő az, hogy ne ugrálj...mikor könyörgöm, ezerszer sértőbbeket mondtak és egy csomó ideig tök normálisan válaszoltam.

Egyébként pedig aki tipikus kövérfób dolgokat mond, akkor se számítson sok jóra, ha álcázza és úgymond ál-jó hangnemben közli. Attól még a tartalom az elég negatív, és ha folyton támadnak, nem lehet elvárni, hogy mindig cukipofa legyek.
süti beállítások módosítása